26 Nisan 2013 Cuma

Nescafenin ortaya çıkışı

Türkiye'de yılda 125 milyonu klasik Türk kahvesi olmak üzere toplam 500 milyon liralık kahve tüketiliyor...

Kahve harcamalarının 375 milyon liralık bölümünü ise bardaktaki sıcak suya konulup karıştırılarak içilen hazır kahveler oluşturuyor. Türkiye'de kahve tüketiminde kadınlar yüzde 57 ile daha ağırlıklı grup. Kişi başına en fazla kahve içilen şehir İzmir ve en çok kahve tüketimi de Ege'de.

Kahvenin yüzde 75'i evlerde içiliyor. Kalan kısmı kahvehane ve Türkçeden Avrupa dillerine geçen haliyle kafelerde tüketiliyor. Avrupalılar kahve ile ilk olarak Viyana'yı kuşatan Osmanlı Ordusu'nun, dönüşte kahve çuvallarını orada bırakması sonrası bu içecek ile tanıştı. Avrupa dilindeki kahve de, kafe de Türkçe kökenli. Türkiye'deki tüketimin çoğunu oluşturan hazır kahve pazarının lideri ise İsviçreli Nestle şirketinin markası Nescafe. Nescafe'nin hazır kahve içindeki pazar payı AC Nielsen'e göre yüzde 73. Şirket pazar liderliğini büyük ölçüde '3'ü bir arada' ismini verdiği, 2001 yılında Türkiye biriminin geliştirdiği yeni ürüne borçlu. Kahve, şeker ve kremanın aynı pakete konulduğu '3'ü bir arada' öyle tuttu ki, bu ürün sayesinde İsviçreli Nestle firması hazır kahve satışlarını 3 kat artırdı. Nestle İçecekler Grubu Türkiye Genel Müdürü Derya Gedikli, "Üçü bir arada adlı ürünümüzden önce saniyede 25 fincan hazır kahvemiz tüketiliyordu. Bugün ise saniyede 60 fincan Nescafe tüketiliyor. Bunu üçü bir arada adlı ürünümüze borçluyuz. Türkiye'deki hanelerin yüzde 60'ında üçü bir arada adlı ürünümüz içiliyor." dedi. Şirketin cam kavanozdaki ürünlerinin satışı sınırlı kalırken, üçü bir arada perakende satış noktalarının yüzde 85'inde yer alıyor ve bakkalların en çok sattığı ilk 5 ürün içinde bulunuyor. Kahve ürününün fiyatının son dönemde yüzde 100'e yakın arttığını belirten Derya Gedikli, "Arabika kahve yüzde 107, robusta türi ise yüzde 80 zamlandı. Ancak biz stoklarımızla idare ediyoruz ve fiyatlarımızı yüzde 10 artırdık. Kahve çekirdeği üretimini etkileyecek iklimsel haberleri elimiz yüreğimizde dinliyoruz." diye konuştu. Gedikli, 2011 yılında yüzde 10 ile 20 arasında değişen oranda büyüme beklediklerini kaydetti.

1930'lu yıllarda Brezilya'da kahve çekirdeği hasadı fazla olunca, üretimin bir kısmı denize döküldü. Brezilyalı yöneticilerin başvurusu üzerine Nestle şirketi, kahve çekirdeğinin özütünü alıp, bu özütün daha sonra suya şeker gibi karıştırılıp içilebildiği Nescafe adını verdikleri hazır kahveyi geliştirdi. Nescafe'nin, dünya hazır kahve pazarındaki payı yüzde 54.

1 yorum: